NUMARALI
HADİS-İ ŞERİF:
حَدَّثَنَا
مُحَمَّدُ
بْنُ كَثِيرٍ
أَخْبَرَنَا
سُفْيَانُ
عَنْ عَبْدِ
الرَّحْمَنِ
بْنِ
الْقَاسِمِ
عَنْ أَبِيهِ
عَنْ عُرْوَةَ
بْنِ
الزُّبَيْرِ
أَنَّهُ
قِيلَ
لِعَائِشَةَ
أَلَمْ
تَرَيْ إِلَى
قَوْلِ
فَاطِمَةَ
قَالَتْ
أَمَا
إِنَّهُ لَا
خَيْرَ لَهَا
فِي ذَلِكَ
Urve b. ez-Zübeyr'den
rivayet olunduğuna göre,
Hz. Aişe'ye "Sen
Fâtıma'nın sözünü bilmiyor musun?" denmiş de Hz. Aişe:
"Bana bak! bunu
anmak da ona hiç bir hayır yoktur" diye cevâp vermiştir.
İzah:
Müslim, talâk
Bu hadîs-i şerif Müslim'de
şu manaya gelen lâfızlarla rivayet edilmiştir: "urve b. ez-Zubeyr Aışe ye;
Hakem'in kızı filânı
görmedin mi? kocası onu talâk-ı bâinle boşadı da evinden çıktı dedi? Aişe buna;
Ne çirkin iş yapmış,
mukabelesinde bulundu. Urve;
Sen Fâtıma'nın söylediklerini
işitmedin mi? dedi. Aişe de;
Bana bak! Bunu anmakta
ona hiç bir hayır yoktur, cevâbını verdi. Bu hadîs-i şerif bîr müftînin, kitâb
ve sünnete aykırı olarak ya da özel bir meseleyi genelleştirerek fetva veren
diğer bir müftînin fetvasını reddetmesinin caiz olduğuna delâlet etmektedir.
Çünkü kocasından üç talâkla boşandığı için kocasının evinde iddet beklemekte
olan Hz. Fâtıma'nın ıssız olduğu için kendisine kocasının evinden Hz. İbn
Ümm-ı Mektüm'un evine taşınması için izin verilmesi olayını genelleştirip,
"kocasından üç talâkla boşanan bir kadın iddet beklerken kocasının evinde
kalamaz diyerek verdiği fetva Hz. Aişe tarafından reddedilmiştir.